بروشور، کاتالوگ

 طراحی کاتالوگ و بروشور

طراحی کاتالوگ نوعی از تبلیغات در زمینه تولید، تجارت و خدمات است که می تواند در برقراری ارتباط مستقیم و نحوه انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد. کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت، یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود. کاتالوگ ها دارای جزئیاتی هستند که برای مصرف کننده اهمیتی ندارد اما برای واسطه یا فروشنده که این کالا یا خدمات را به مصرف کننده عرضه مینماید، مهم است.

کاتالوگ ها معمولا چند لت یا سیمی و یا منگنه ای چاپ میگردند. همچنین نوعی دیگر از طراحی کاتالوگ ها هستند که با نام کاتالوگ محصولات شناخته می شوند (product catalog). این نوع کاتالوگ با هدف معرفی، آموزش و نحوه استفاده از یک محصول، طراحی و چاپ و در داخل بسته بندی محصول خریداری شده قرار می گیرد. این دسته کاتالوگ ها به علت چاپ در تیراژهای بالا عموما با ارزانترین متریال های چاپی عرضه می گردند. نکته مهمی که اکثر مشتریان به آن توجه نمی کنند تفاوت بین بروشور و کاتالوگ است که گاهاً این دو واژه را همزمان بیان و به عنوان یک محصول چاپی مشترک می شناسند.

بروشور ها مجموعه های چاپی هستند که در جهت تبلیغات و معرفی یک محصول، برند یا کسب و کار طراحی و چاپ می گردند و همان طور که اشاره شد صرفاً جنبه تبلیغاتی و معرفی دارند. . اما کاتالوگ ها مجموعه های چاپی هستند که صرفا جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارند و هدف از ارائه آنها شناخت بیشتر و نحوه استفاده صحیح از یک محصول برای فروشنده یا مشتری است.